Wat gaan we in Jogja doen? Boroboedoer en Prambanan

5 april 2019 - Jogjakarta, Indonesië

Als je in Jogja bent moet je op excursie gaan. Wat staat er op ons lijstje?

a De kraton bezoeken. Dit is het woonverblijf van de sultan van Jogja.

b Het Boroboedoer complex bezoeken.

c En de Prambanan mogen we niet overslaan.

d Het waterpaleis bezoeken.

Winkelen in de Malioboro winkelstraat hoeven we niet te doen. Souveniers hebben we al gekocht op onze voorgaande bezoeken aan deze stad. Zilverwerk (filligrain) en wajangpoppen (de prins en prinses van Kediri staan thuis in de kast.)

Voor Kay zijn de te bezoeken plaatsen misschien interessant. Dan kan hij foto,s maken.

De Boroboedoer bij zonsopgang.

Het begin van het bezoek aan dit tempelcomplex begon heel vroeg. Om 03.00 opstaan en om 04.00 vertrekken.

De chauffeur stond ons al op te wachten om ons naar een heuveltop te brengen. Van deze plaats konden we Het complex bij zonsopgang in het dal zien liggen. Dit moet een heel mooi gezicht zijn, Alleen duurde de rit er naar toe ongeveer een uur als we geen files tegenkomen.

Na een snel gereden rit kwamen we in het donker bij de heuveltop aan. Op de parkeerplaats stond geen enkele auto. We waren de eersten.

Dit uitzichtpunt wordt beheerd door de bewoners van de kampong aan de voet van de heuvel. Deze bewoners hebben een keienpad aangelegd die van de voet naar de top voe die er in dit pad zijn opgenomen.rt. Alleen het was nog aarde donker toen we met de beklimming  begonnen. De twee K's liepen vlot het keienpad op. En dat ging te snel voor de 80 jarige. Die was wijzer en sjokte erachter aan in de hoop dat het maar een kort paadje was. Het eindpunt was door de duisternis niet te zien ... ook de bochten niet. Je kon ook niet zien hoe steil het pad was. Door met mijn voeten over de grond te schuifelen voel je het.'Gelukkig stond er bij iedere bocht een bewoner met een zaklantaarn die de bocht bescheen. Daar ben ik blij om. Als een dampende en zuchtende stoomlocomotief kwam ik boven en vond het toch best goed dat de heuveltop bereikt is. Gelukkig waren er bamboebanken om uit te puffen.

Wat jammer dat er een mistlaag in het tempeldal lag. Maar toch konden we de tempelcontouren zien toen de zon bijna opkwam. Kay kon foto's schieten.

Teruglopen ging veel beter. Nu ging het heuvelaf en was het lichter. Je kon het pad goed zien. De zon was op.....

Boroboedoer bij daglicht

Om dit complex te bezoeken  moet je rekening met veel trappen lopen. Dit wist ik nog van ons bezoek in 1995. Dat was in juli. Wat was het toen warm. Maar nu is het nog vroeg in de morgen. Maar toch heb ik het klimwerk aan Kay en Kitty gegund. Ik heb hen lekker in een wachtershuisje bij de uitgang opgewacht. Ik zat naast een poortwachter in security uniform. Via deze uitgang liepen wel mensen het complex binnen. Zij ontwijken dan de toegangskassa. Slim. De security agent kijkt de andere kant op ........ Leef en laat leven...... De orang turis - de toeristen met centjes - hebben de tickets al on line gekocht en volgen de juiste betaalroute.

Na de Boroboedoer volgde een rit van dik een uur naar de Prambanan tempel. Nu konden we de bebouwing van Jogja zien. Er is veel "oude glorie" bouw.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl