Koffie drinken van uitgepoepte koffiebonen .

4 april 2019 - Jogjakarta, Indonesië

Na het  bezoek van de Boroboedoer reden we naar het Prambanan. Dit is ook een tempelcomplex.

Onderweg kwamen we nog langs de Mendut tempel en een loewak koffietent. Hier kun je echte loewak koffie drinken en ook nog koffie kopen. De verkoopster is in staat om je alles te verkopen. Kay is zelfs bezweken voor haar verkoop praatjes. Haar uitleg hoe de koffie tot stand komt kon ik niet beter doen.

Met nette woorden vertelt ze hoe de loewak de koffiebonen die een juiste rijping hebben eten. Doorslikken en de maagsappen erop in laten werken. Dit is de fermentatie. Dan komt de laatste fase: de onverteerbare pitten van de koffiebessen worden uitgepoept. Deze uitwerpselen worden verzameld gewassen , gedroogd en gebrand. Voila zo kun je na het malen van de bonen lekkere koffie maken. En ... heel duur verkopen. Daarnaast maken ze ook loewak koffie snoepjes . Kassa!

Behalve koffie maken rijden de koffiemakers autorallies. In een gereviseerde kever met bolle ruiten. Jammer, dat niet alle delen origineel zijn. De wielen bijvoorbeeld zijn van een japanner. Een kniesoor die daarop let. De lakkleur is militair groen. Dus keine original Farbe.

Bij het Prambanan complex maken Kitty en Kay zich weer op voor de rondwandeling.