Stadsexcursie Kraton en Waterpaleis

6 april 2019 - Jogjakarta, Indonesië

Vandaag staat een bezoek aan de stadsspecialiteiten op het programma: Kraton en het Waterpaleis.

Als vervoermiddel gebruikten de driewielige cabriolet: de betjak. Met motor.

We hebben er twee besproken. De bestuurders hoeven niet te trappen. Want iedere betjak is voorzien van een 80 cc motor. Het was net prinsjesdag voor ons. In een open landauer zitten met een korte broek aan. We zitten  immers in de tropen.

Kraton

De betjak deed er circa 15 minutenover om bij de kraton te komen. De bestuurders kenden een rustiger toegangs poort. Daar konden we hen ook weer terug vinden om verder te gaan. Bij de ingang stonden vele gidsen die gratis rondleidingen geven. De gidsen stappen  op de toeristen af en leiden ze rond. Na afloop  geef je de gids een vergoeding. Kitty en Kay hebben de rondleiding met de gids gemaakt. Omdat ik die al ken heb  ik rustig in de pendopo - overdekte plaats - naar de wajang koelit voorstelling gekeken. Ik luisterde naar de gamelan muziek  en het bijbehrend wajang koelit verhaal  Ik heb er niets van verstaan. De hoog javaanse taal ken ik niet. Dus weet ik ook niet welk epos er verteld werd.. Wel is het mooi om de gamelanspelers in actie te zien en de muziek te horen. Het schaduwspel van de leren wajangpoppen was fascinerend.

Na aan een uur kwamen Kay en Kitty terug van de rondleiding . Kay werd bestormd door schoolkinderen om samen een foto te maken. Ik hoorde ze zeggen: "Adoeh. orang ini panjang sekali!" (Goh, wat is hij lang!)

Het waterpaleis

Het waterpaleis is aan restauratie toe. Er wordt aan gewerkt. Dit paleis is het koninklijk zwembad gebouwd in1758. Het bestaat uit twee gedeelten: een mannen - en een vrouwenafdeling. Deze zijn gescheiden door een toren. Vanuit deze toren kan de sultan lekker naar zijn badende harem blieken. Ja,ja.

Het rondlopen heb ik overgelaten aan Kay en Kitty. Wel heb ik me vermaakt met het kijken naar de andere bezoekers - jong en oud - die selfies maken. Ook hier wordt cultuurerfgrond en cultuurerfmuur gebruikt als achtergrond van de foto's: Ik ben hier geweest. Vind je mijn billen niet  mooi? Moet mijn rechterbeen naar voor? "Ajo mari kesini" (kom er ook bijstaan)

We hebben genoeg van de massa mensen en gaan terug naar het hotel en gaan lunchen in de boetiek. Jammer, dat we van deze lunch geen foto's  hebben gemaakt. Wij aan de sandwich en Kay aan de pizza.