Jogja algemeen.

3 april 2019 - Jogjakarta, Indonesië

Algemeen

Wat kun je verwachten van een bezoek aan Jogja. Veel en niet veel.

Veel.

Om een beeld van Jogja te krijgen is het noodzakelijk om je te verdiepen in de geschiedenis van deze stad. Het heeft een heel speciale plaats in de Republiek Indonesie. Het wordt dan ook “Daerah Istimewa” - buitengewoon gebied - genoemd. Het heeft  veel te maken met de geschiedenis van dit gebied.

Jogja staat onder leiding van een gouverneur. Dit is een heel bijzonder persoon. Hij is tevens sultan van de stadsstaat. Als sultan wordt hij niet alleen als heerser beschouwd maar door zijn adelijke afkomst ook als een god. Zijn voorvaderen hebben een heel belangrijke rol gespeeld in de strijd tegen de onderwerping van de koloniale overheersers. Deze wisten door een listige manupilatie en tegen elkaar uitspelen van adelijke rivalen diegene naar voren te schuiven waarvan ze het meeste profijt kunnen hebben. Maar ik zal over de politieke rol van deze stad niet veel vertellen dat voert te ver. Het feit, dat tijdens de jaren 1945-1949 deze stad erkend werd als hoofdstad van de republiek Indonesie spreekt voor zich zelf. De twee politionele acties van nederland waren dan ook gericht  op Jogja en eindigden hier ook.

Een ander aspect, dat Jogja zo interessant maakt is, dat het het centrum is van de Hindoecultuur op Java. Uit deze tijd stammen dan ook de hindoetempels Borroboedoer , Prambanan, Mendoet , Pawon en nog tientallen meer. Om deze materie grondig te bestuderen heb je als Manmetpetjemetderugzakensmartphone in het algemeen geen zin en interesse.

Niet veel.

Jogja is meer geschikt voor een citytrip. Wil je de tempels en andere bezienswaardigheden in Jogja bekijken? Daarvoor heb  je  drie dagen nodig. In de praktijk vergt dit 5 overnachtigingen. Wat doen wij dan met onze 10 overnachtingen? Iedere tweede dag “ beristriahat” oftewel “rusten”. Dus ons tempo is niets voor de “javarondreisintiendagen” aanbiedingen.  Mensen je bent moe van van het van A naar B verplaatsen. Voor het bereiken van de Borroboedoer (noordwesten van Jogja) moet je 45 km rijden en hiervoor heb je dan ongeveer 2 uur nodig. Wil je daarna nog naar de Prambanan ? Het kan. Dan moet je weer ca 1 uur rijden om er te komen. Al deze verplaatsingen hebben we gedaan met een “car rental+supir” a raison van IDR 400.000 (schrik!)! Gelukkig staat er IDR - Indonesia Roepiah  voor. Kaatje  is de minister keoeangan (oeang=geld) rekent roepia naar euro zo  om: 1) Haal de rechter drie nullen van het bedrag in roepiah weg  400.000 wordt 400 2) vermenigvuldig  400 maal 6 = 2400 EUROCENTEN. Dus voor E uro 24 was de auto met chauffeur van 04.00 tot 19.00 tot onze beschikking. Grofweg kun je stellen, dat een auto huren ca. 700.000 tot 900.000 IDR kost met chauffeur en dat voor 12 of 24 uur. Dit hebben we diverse dagen gedaan. Maar dan : Als je in de auto zit dan begint het “feest”.

Nota bene: Waar komt de factor 6 vandaan? Dit is een ruwe omrekenings factor . In april 2019 is de koers 1 Euro = IDR 16.000 . (16 x 6 = 96 eurocent, ongeveer 1 Euro)

Rijden met de auto.

Alle weggebruikregels zoals we die kennen moet je vergeten en de rit moet je met gesloten ogen uitzitten. Dit kan  ik niet. Ik rij mee! Fouteboel! Maar er gaat niets fout! Iedere keer loopt een hopeloze, gevaarlijke situatie goed af. Zonder gescheld of gezwaai met handjes en middelvingers. Of wijzen naar je hoofd! Zo accepteren ze hier de “fouten” van elkaar!

Aanstaande vrijdag gaan we weer naar Bandung terug. Hoe doen we het? Niet met de auto Met de trein! Want 7 a 9 uur doodsangsten uitstaan in een auto ga ik niet doen. De treinkaartjes hebben we al. Dat wil zeggen, de code dat die bij de kaartjes horen en betaald hebben. Op het station hoeven we alleen de per e-mail ontvangen  code in een pc ding te tikken en de kaartjes worden uitgeprint.

Op dit moment tik ik dit stuk  in ........Starbucks! De twee K’s schuimen een naast gelegen verkoop mall af. Op zoek naar iets voor Kay. Een hemdjas of zo. Mensen deze mall is geen Bijenkorf . Het is meer dan dat. Ik weet niet hoeveel lantai (etages) er zijn. Maar heel veel is zeker. Alle wereldmerken zijn hier aanwezig. Ik ben benieuwd wat Kay heeft gevonden. Pas op voor nep artikelen Kay.

Hij is geslaagd! zie foto. En dat voor 70% van de standaard prijs in NL.

Kay glundert.

In een volgend verhaal vertel ik jullie meer over onze Jogja tijd.

1. Fred Apon:
    9 april 2019
    Hallo Ton, Kitty en Kat. Leuk dat jullie weer terug gaan naar Bandoeng en wat staat er nog meer op het programma.
  2. Fred Apon:
    9 april 2019
    Sorry namen verkeerd geschreven. Moet zijn Ron, Kitty en Kay.