Het begin

31 januari 2020 - Canggu, Indonesië

Voorverhaal en verklaring van deze aanvulling.

Dit verhaal komt later bij jullie aan.  We hebben al een stuk geschreven. dit stuk was ik kwijt en heb het weer gevonden. Hierin staan dan ook een aantal dingen die ik al be- en geschreven heb. Een aantal andere voorvallen komen hier ter sprake. Dit wil ik jullie niet onthouden. Laten we met het scheppingsverhaal beginnen:

Exodus 1. Wel “Wat doen we stress”. De donkere dagen komen en de koude ook.Vitamine D in pilvorm slikken we en ik nog meer pharmaceutica.

Ja , in het begin was er niets. Totaal niets. Plannen maken: Algarve? Zuid Spanje?

Wat een luxe. We konden “Tidak, Nee” zeggen.  In de Algarve overwinteren?  Te veel vliegen en om 16.00 moet je al in de camper zitten met twee vliegenmeppers in iedere hand eentje. Kaatje slaat veel mis. En het wordt tegen vier uur  kouder.

Zuid Spanje dan?  Voorbij Tarifa.  Zal het  daar niet te koud zijn?  Je hoeft dan niet 18 uur in de camper te zitten. Op internet vele camperplaatsen in gedachten aan gedaan. Dankzij camperfan Harco.de. Te veel bij elkaar koempoel - bij elkaar zitten  - op camping stoel Ik mis de hondjes dan. Portu en Galla zullen wel in hun hok fladderen. En de kachel brandt wel op LPG.

Particulier reisbureau

Maar ondertussen is een anoniem reisbureau al bezig hotelletjes op de I-mac te zoeken op .......Bali. Ze kreeg ook nog assistentie van een voorstander van het “anders leven” in een hotel in  warme oorden. En in Bali is het nog steeds 32 graden. Deze laatste info kregen we van een bron ter plaatse. Bovendien is de gado gado daar goed en de zonsondergang nog beter. Tanah Lot is niet te versmaden. Dus ....”Ga je mee? Is dit hotel goed voor deze prijs? Ik knikkebolde half slaperig en dit wordt als OK  begrepen.En in een mum zijn de tickets naar Bali geboekt. De reisorganisator van de familie dacht zeker: Voordat hij de consequenties doorheeft  ....Per KLM deze keer en geen Garoeda. Deze maakt rondvluchten en vliegt niet meer rechtstreeks in 14 uur naar “De gordel van smaragd.“ Maar wel een tussenstop van 1 uur. Effectief 20 minuten ... Mijn astma begon zich te melden. Maar gelukkig was de roller stoeler met zitstoel daar. Dus naar de “ restroom” ging ook zittend. Na het outboarden weer aan boord borden. Intussen is het vliegtuig schoongemaakt . Wat kunnen vooral de Singaporezen een China troep maken en niet opruimen.

Op zondag 27 januari met de Tesla xyz , die met de vleugels ...

We reden geruisloos spookachtig  stil naar Schiphol met Lenny aan het grote wiel die de inwendige radar in de gaten houdt in verband met de trajectcontrole. Wanda fungeert als bij rijder en medetester van de Tesla .

Ik durfde geen knop in te drukken. Stel je voor dat de schietstoel in werking treedt ....

Maar we kwamen goed op schiphol aan, regelen van een trolley en locaal rolstoelvervoer leverde geen problemen op. We vertrokken precies op tijd met de “blauw witte herintreders brigade” als horeca personeel op 10000 meter hoogte. En 900 + km/uur. ( groundspeed”). Ik moet nog onderzoeken om exact te weten wat dit precies is. Draaisnelheid aarde, idem atmosfeer. Creolis. Weten jullie nog Bram Casper en Kay stof natuurkunde. Tijd genoeg gehad om dit uit te pluizen. Maar : Geen Wifi.En zonder papier en potlood kan ik het niet zonder meer beredeneren.. Wel hebben we het effect van de wet van Brenouillie kunnen waarnemen . Na bereiken van het 2R punt  Is dit 400 km /uur Kay? Sneller dan een BMW of Ferrari Ralph. Dan is de druk onder de vleugels zo groot dat de blauwe vogel met zijn gebogen vleugels omhoog gaat. En dan nog 12 uur te gaan ......Gelukkig zitten we dicht bij de wc. Boeing 777.300 rij 53 G en 53 H. Achter de vleugels, maar de geluiddemping doet het goed bij KLM.

Wat het niet doet?  Minder goed geluid op “personal tv”. En geen Kung Fu Panda. Stom!
Dan maar Godfather kijken. Dat gemurmel hoor en versta ik niet. De ondertiteling als ze italiaans praten kon ik wel goed lezen.

De tijd heb ik gevuld met praten met mijn linker buurman. Hij is kapitein van een  offshoreboot. Zijn werkplek is ergens in Australie en Timor. 8 weken werken en 8 weken naar  huis in Warschau, dus Poolse expat. Dilli op Timor is zijn laatste vliegveld. Verder wordt hij met een helicopter vervoerd naar zijn schip. Leuke tocht om de 8 weken, een andere collega haalt boten op. Deze keer in Vietnam en brengt de boot naar Nigeria. Zulke reizigers heb je ook.

Aankomst Bali.

Singapore - Bali daar doet de 777 twee uur over. Na drie uur hebben we de koffers alweer op een wagentje. Supir Made hield zijn bordje met onze namen omhoog en wij ons blaadje met zijn naam. Handig toch? Geen gezoek naar taxi . Alleen. We hebben geen roepiah sous (sous is stuiver). Geen nood Made weet de ATM wel te vinden. Maar helaas kwamen er geen bankbiljetten uit de gleuf. We hebben diverse Atms en banken bezocht. Maar noppes. “ Besok tjoba lagi - Morgen proberen we het weer.) Dus zonder geld en zonder gegeten te hebben naar het hotel Anginsipoi gereden. Het was al donker toen we er naar toe reden. Alleen schimmige bouwsels aan de kant van de weg hebben we gezien en veel verkeer. Scooters rijden allemaal horkerig. Maar in Canggu is het wel anders hoop ik.

De kamer is prima. Veel mensen? We dachten dat we de enigen waren. Dit zien we morgen wel.