De eerste week in Bali vervolg/2

6 februari 2020 - Canggu, Indonesië

Hotel 2

Dit is hotel Kubudiuma. Het ligt heel dichtbij het eerste hotel Angin Sepoi. Je kunt het bij weze van spreken lopend naar toe gaan.  Vergelijk dit met Tongelre. Het Dafcomplex ligt niet ver van ons huis. Als jer naar toe wilt moet je wel een heel eind omrijden. Dat is hier ook het geval. Langs het strand is het ongeveer 30 minuten lopen. Tempo van de schrijver. Anderen doen er sneller over. Waarom deze verplaatsing? Ik begon net te wennen aan de gewoonten in het hotel. Laat opstaan (jetlag) , naar het restaurant om te ontbijten - uitzicht op het zwembad - en de zee in de verte. Langs het zwembad staan van die ligstoelen met matrassen. Daar kun je lekker op liggen.  Als ze al niet “besproken” zijn. Wie het eerst komt wie het eerst maalt. Sommige gasten bespreken twee stel bedden. Een stel in de zon en een  stel in de schaduw. Lekker toch? Ik heb een tweetal handdoeken weggelegd en de onze erop gelegd.  Met mijn schrijfspullen erbij. Maar net toen ik dit gedaan heb kreeg ik een seintje (yang pijet  sudah datang - de maseuse is aangekomen). Er is aan de “pool” wel een massagetafel. Maar het dreigde te regenen.  En die tafel wordt natgesprietst.De eerste “ besproken “plaatsen geef ik dus op en het masseren vond op de kamer plaats. Even later begon het te hozen. Maar jammer van het”bespreken” van de bedden.

Hotel Kubudiuma

Dit is een leuk resort/hotel. Een aantal huizen die diep vanaf  de straat in staan. Deze huizen hebben een meer balinees uitstraling. Veel hout en glas. Een tweeersoonsbed met muskieten gaas klamboe. Een warme kamer met te kleine airco overdag.

Een douche in de buitenlucht. Wel afgeschermd. Flatscreen tv  met allemaal zenders met veel reclame en en 1 nieuwszender.Ik kan tenminste de corona toestanden die Indonesie bedreigen volgen. Ik ben dan vertaler voor Kaatje. Hoewel ze al heel veel kan uitfilteren als men niet te snel spreekt a la RTL commerciele zenders in tijdnood. Verder zijn er twee zwembaden. Eentje staat vlak bij ons huisje. Nadeel van de kamer: Het blijft warm in de kamer tot het buiten wat meer afkoelt. Daarom brengen we de tijd tussen 11.00 en 16.00 door bij het zwembad. Na het ontbijten gaan we niet terug naar de kamer. Overdag is het hier 32 graden en kun je een briesje best hebben Het publiek is op dit moment 20 plus en veel backpack.

Eerste excursie

Maandag de eerste excursie gemaakt hier in de omgeving. Made heeft ons gebracht naar hotel waar Bob en Manou het laatst gelogeerd hebben.Om 12.00 zijn we gegaan en om 18.00 waren we terug. We bezochten een tempelcomplex die omzoomd is met grachten Taman Ayun. Made vertelde ons over deze oude tempel uit 1600. Daarna hebben lekker gegeten met een mooi uitzicht over de rijstvelden. Made vertelde ons over het planten en oogsten van de rijst. Hij is naast chauffeur ook rijstboer. Erg interessant om dit te weten.

Maar terug naar “ you must do this!”Tanah Lot. De meest gefotografeerde plek op Bali. Leuk om het te zien. Dat vinden velen ook. Veel mensen uit India of Maleisia. Ook Hindoe gelovigen. De tempel is ook gebouwd in 1600. Deze is gesitueerd op een rots in zee. Als het eb is kun je er bijna naar toe lopen. Het laatste stukje voor de rots mag je niet komen. Het bijzondere is dat dat gedeelte zoet water heeft en dat is heilig voor de Hindoes.
Verder is het een toeristisch gebeuren met veel verkoopstalletjes. Toch heb ik stil bestaan bij een groep vrouwen die iets bijzonders verkochten: ROEDJAK. Een “salade” van sneetjes fruit. Sommige heb ik al jaren niet gezien, Als dressing gebruiken ze “goela jawa” stroop. Maar ...... PEDAS!!!!
De kans is dus groot dat ik weer een race po .........rij. oploop als ik dit zou eten.Ik stond er wel watertandend bij. Ja , de tijd vliegt voorbij!

Toen we terug waren bij het hotel hebben we de oleh oleh van Bob en Manou gegeven aan Made hij was er erg blij mee.